Miniony rok upłynął nam pod znakiem udanych i ambitnych inicjatyw. Obchodziliśmy 5. rocznicę istnienia Centrum GovTech, co dało nam okazję do refleksji nad osiągnięciami i wkładem w tworzeniu fundamentów dla nowoczesnego i efektywnego państwa. Za główny cel stawiamy sobie otwieranie sektora publicznego na innowacje i tu nie zwolniliśmy tempa ani na chwilę! Kontynuowaliśmy rozwijanie kompetencji przyszłości, organizując pierwszą lekcję BIZ z udziałem współzałożyciela Apple Steve’a Wozniaka oraz wdrażając projekt „Szkoła Ucząca z Minecraft Education”. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy nadal rozwijaliśmy program Laboratoria Przyszłości, współorganizowaliśmy największy stacjonarny hackathon w Europie – HackYeah, a także braliśmy udział w tworzeniu polskiego stoiska na międzynarodowych targach technologiczno-edukacyjnych Bett Show w Londynie i Bangkoku.
Atomy Wiedzy rozwinęły kompetencje polskich nauczycieli fizyki i chemii dzięki praktykom w CERN
Ministerstwo Edukacji i Nauki ogłosiło program Atomy Wiedzy w 2023 r., wspierając rozwój kompetencji nauczycieli fizyki i chemii poprzez bezpłatne warsztaty w Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych CERN w Genewie. Inicjatywa jest częścią szerszego procesu modernizacji polskiej edukacji i nauki, wznowionego po 10 latach przerwy. Pierwsza edycja odbyła się w marcu 2023 r. Współpraca z CERN umożliwiła zdobycie certyfikatów, rozwój umiejętności i korzystanie z globalnych praktyk edukacyjnych. Program potencjalnie podnosi jakość nauczania fizyki w Polsce, integrując wiedzę i praktyki międzynarodowe.
Pełną relację z wydarzenia można obejrzeć na stronie Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie.
Laboratoria Przyszłości — nauka w nowoczesnym wymiarze!
Projektowanie 3D, robotyka, lekcje w wirtualnej rzeczywistości — to, co jeszcze kilka lat temu dla wielu było odległym marzeniem, podczas minionych 365 dni stało się faktem. Ze sprzętu zakupionego z programu Laboratoria Przyszłości, w tym m.in. drukarek 3D, mikrokontrolerów, gogli VR, robotów i lutownic korzysta 3,2 mln uczniów z ponad 15 tys. polskich szkół podstawowych. Dzięki niemu już od najmłodszych lat wcielają się w rolę prawdziwych naukowców, poznając prawa rządzące światem naturalnym, społecznym i technicznym, formułując hipotezy, eksperymentując, analizując i wyciągając wnioski. Skupienie się na rozwijaniu pasji i zdobywaniu umiejętności z zakresu technologii wśród młodzieży może przyczynić się do wykształcenia kreatywnych i kompetentnych specjalistów, gotowych do sprostania wyzwaniom współczesnego rynku pracy.
Przez ostatni rok z dumą obserwowaliśmy, jak nauczyciele i dyrektorzy wykorzystują nowoczesne narzędzia podczas zajęć, a uczniowie odkrywają świat nauki i rozwijają swoje talenty. Wydrukowany w 3D anatomiczny model serca, tańczące roboty czy chemiczne eksperymenty prowadzone w wirtualnym laboratorium to tylko kilka z setek projektów, które udało się zrealizować młodzieży w ubiegłym roku kalendarzowym. Proces wdrażania technologii do szkół wspierali jeżdżący po całej Polsce edukatorzy Mobilnych Laboratoriów Przyszłości.
Przeprowadziliśmy 21 000 godzin technologicznych zajęć dla 155 400 uczniów
Mobilne Laboratoria Przyszłości to 16 ekip edukatorów, które prowadzą bezpłatne warsztaty z wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu dostępnego w szkołach dzięki programowi Laboratoria Przyszłości. W 2023 r. dotarliśmy do 314 powiatów, czyli 100 proc. wszystkich powiatów w Polsce, gdzie przeprowadziliśmy 21 tys. godzin zajęć dla ponad 155 tys. uczniów z 2 590 szkół. Zajęcia obejmowały tematykę druku 3D, wirtualnej rzeczywistości, sztucznej inteligencji, tworzenia wideo, obróbki drewna, programowania i robotyki. Spotkania z nowoczesnymi technologiami stanowiły również atrakcyjny element licznych wydarzeń, w których edukatorzy MLP brali czynny udział przez cały ubiegły rok. Uczestnicy warsztatów mogli na nich bezpośrednio doświadczyć, jak te technologie mogą być wykorzystywane w praktyce. To z kolei sprzyjało budowaniu świadomości i zainteresowania nowoczesnymi technologiami, rozwijając jednocześnie umiejętności praktyczne uczestników.
W ten sposób, Mobilne Laboratoria Przyszłości stworzyły innowacyjne i dynamiczne środowisko, w którym wszyscy uczestnicy mogli aktywnie uczestniczyć w procesie nauki i eksploracji, czerpiąc inspirację z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, a także zapewniały moc technologicznych atrakcji podczas licznych wydarzeń. Na naszej trasie znalazły się m.in. kongresy, festyny, obozy harcerskie, domy kultury i biblioteki.
Rozpoczęliśmy wdrażanie zaawansowanego oprogramowania naukowo-technicznego do szkół
Po sukcesie programu Laboratoria Przyszłości postawiliśmy kolejny krok w stronę budowania kompetencji przyszłości. W pierwszej połowie 2023 r. uruchomiliśmy pilotaż programu Wirtualne Laboratoria Przyszłości, który ma na celu zapewnienie uczniom i nauczycielom szkół ponadpodstawowych w całym kraju dostępu do zaawansowanego oprogramowania naukowo-technicznego oraz komputerów o dużej mocy obliczeniowej w chmurze. W ramach pilotażu udostępniliśmy szkołom najlepsze na świecie programy komputerowe służące m.in. do analizy danych, obliczeń naukowych i inżynieryjnych, tworzenia modeli matematycznych i symulacji czy projektowania technicznego. Uzupełnieniem tych działań była letnia akademia Wirtualnych Laboratoriów Przyszłości, czyli wakacyjne kursy wprowadzające w tajniki obsługi programów objętych WLP oraz szkolenia ze sztucznej inteligencji. Oprócz tego pod koniec roku zorganizowaliśmy bezpłatny kurs ,,Technologia OpenAI GPT dla nauczycieli i uczniów szkół ponadpodstawowych”.
Wirtualne Laboratoria Przyszłości to program, który umożliwia uczniom poszerzanie wiedzy przede wszystkim w dziedzinie nauk ścisłych, zapoznanie się z profesjonalnymi narzędziami technicznymi i zdobycie doświadczenia, które może mieć decydujący wpływ na dalszy rozwój naukowy np. wybór uczelni i kierunku studiów wyższych, a także poszerzania wiedzy, prowadzenia badań i promowania innowacji.
Roboty Lego w polskich szkołach, przyszłość edukacji z turniejem ,,Liga Robotów’’
Ogólnopolski turniej Liga Robotów to inicjatywa mająca na celu promowanie robotyki, nowoczesnych technologii i rozwijanie kompetencji przyszłości wśród najmłodszych. W ramach projektu uczniowie i nauczyciele stworzyli drużyny mające za zadanie zaprojektować i skonstruować robota oraz przygotować go do wyzwań podczas turnieju. Tego typu wyzwania dają dzieciom przestrzeń do wyrażania swojej kreatywności. Mogą eksperymentować z różnymi rozwiązaniami, co rozwija ich umiejętność myślenia kreatywnego, co jest wartościowe zarówno w dziedzinie nauki, jak i technologii.
Spośród przeszło 700 zgłoszonych zespołów do ogólnopolskiego finału zakwalifikowały się 32 drużyny, które zdobyły największą liczbę punktów podczas turniejów regionalnych. W trakcie uroczystego finału, który miał miejsce 8 grudnia 2023 r. na Stadionie PGE Narodowy w Warszawie, uczestnicy zmierzyli się w trzech kategoriach: programowanie, zadanie praktyczne i wyścig. Wyłoniono także laureatów klasyfikacji generalnej.
Liga Robotów, jako część rządowego programu edukacyjno-technologicznego Laboratoria Przyszłości, nie tylko przygotowuje dzieci do przyszłościowych zawodów, ale również kształtuje ich umiejętności myślowe, społeczne i techniczne, co stanowi solidną podstawę dla dalszego rozwoju naukowego.
Za nami największe targi technologii edukacyjnych z reprezentacją Polski w Azji i Londynie!
Bett Show to międzynarodowe targi edukacyjne, które w 2023 r. zgromadziły ponad 30 tys. uczestników ze 120 krajów. Dzięki realizacji polskiego stoiska narodowego staliśmy się symbolem sukcesu w obszarze edukacji. Nasze innowacje przyciągnęły uwagę na Bett Asia 2023 i Bett London 2023, potwierdzając rolę Polski jako innowatora w dziedzinie EdTech. Kolejna edycja Bett London 2024 obiecuje prezentacje nowatorskich rozwiązań, integrację globalnych środowisk edukacyjnych i inspirującą wymianę doświadczeń. Śledźcie nasze media społecznościowe, aby być na bieżąco z wydarzeniem. Dołączcie do nas na Bett London 2024!
W lipcu wystartowaliśmy z portalem edukacja.gov.pl
Portal edukacja.gov.pl powstał z myślą o wszystkich uczestnikach systemu oświaty w Polsce i oferuje treści z zakresu nauczania. Znajdziemy tu między innymi artykuły, badania przeprowadzone z przedstawicielami różnych grup mających wpływ na kształt edukacji w kraju. Na bieżąco śledzimy nowe rozwiązania cyfrowe w czterech obszarach: skutecznego nauczania, komunikacji, zarządzania i analizy danych oraz elektronicznego załatwiania spraw – wszystko to, aby dostosować się do dynamicznych wyzwań współczesnej edukacji. Dodatkowo każda osoba pełnoletnia ma możliwość założenia indywidualnego konta – Moje Internetowe Konto Edukacyjne (MIKE).
Biznes i zarządzanie już w polskich szkołach!
1 września do szkół ponadpodstawowych wszedł nowy przedmiot biznes i zarządzanie. Na poziomie podstawowym oraz rozszerzonym uczy się go 532 tys. uczniów. Podczas lekcji BIZ uczniowie rozwijają kompetencje przyszłości: współpracę, komunikację, kreatywność oraz innowacyjne podejście do wyzwań gospodarczych i społecznych.
Nauczanie określone w podstawie programowej opiera się na realizacji zadań metodą projektów zespołowych, wykorzystaniu polskich studiów przypadków biznesowych, symulacji biznesowych i inwestycyjnych, wizyt studyjnych u lokalnych przedsiębiorców oraz elementów grywalizacji.
W ramach wsparcia metodycznego udostępniony został szereg bezpłatnych materiałów edukacyjnych oraz case studies, przygotowanych z myślą o nauczycielach biznesu i zarządzania. Nabór do bazy mentorów oraz studium przypadku jest wciąż otwarty — zachęcamy mentorów i przedsiębiorców do aplikacji oraz dzielenia się własnymi doświadczeniami.
W ramach pierwszej lekcji BIZ uczniowie wszystkich szkół ponadpodstawowych otrzymali niepowtarzalną szansę i wzięli udział w zajęciach, podczas których usłyszeli inspirującą historię opartą na doświadczeniu znakomitego menedżera, przedsiębiorcy i mentora Steve’a Wozniaka, giganta z Doliny Krzemowej, współzałożyciela Apple. Zachęcamy do inspirowania uczniów lekcją BIZ z udziałem Steve’a Wozniaka.
Programuj miasta z GovTech by PFR
W ramach cyklu Programuj miasta z GovTech by PFR odbyły się dwa hackathony, czyli maratony programowania, w których łączna pula nagród wyniosła 280 tys. zł. Pierwsze wydarzenie – Hack2React – odbyło się 16-18 czerwca w Hali Gier AWF w Warszawie i miało na celu wypracowanie rozwiązań związanych z szybkim reagowaniem miast na kryzysy i wyzwania przyszłości, a także bardziej efektywnym wykorzystaniem zasobów w celu poprawy jakości życia mieszkańców. HackSQL jako część HackYeah, czyli największego stacjonarnego hackathonu w Europie, odbywał się w Tauron Arenie w Krakowie 29 września — 1 października. Miał on na celu rozwój innowacji w obszarze kształcenia oraz idei life long learning, czyli uczenia się przez całe życie, stworzenie rozwiązań sprzyjających aktywizacji zawodowej mieszkańców, zwiększeniu ich kompetencji cyfrowych i dostosowaniu edukacji do nowych trendów czy potrzeb na rynku pracy.
Hackathony dały miastom wsparcie w realizacji innowacyjnych projektów oraz połączyły rozwiązania przedsiębiorców z wyzwaniami samorządów. Uczestnicy mieli okazję pracować z ekspertami z dziedziny technologii, miejskimi oraz mentorami biznesowymi, którzy pomogą w dalszym rozwoju ich projektów.
Zachęcamy do eksploracji wyzwań miejskich oraz zwycięskich rozwiązań Hack2React i HackSQL.
5 lat GovTechu
Centrum GovTech ma na celu wspieranie instytucji państwowych we wdrażaniu innowacji. W 2023 r. obchodziliśmy piątą rocznicę działalności. Uroczystość zainaugurowała Justyna Orłowska, Pełnomocniczka Prezesa Rady Ministrów ds. GovTech oraz Pełnomocniczka Ministra Edukacji i Nauki ds. Transformacji Cyfrowej. W wydarzeniu wzięli udział m.in. ministrowie, partnerzy projektów GovTech, przedstawiciele sektora państwowego, prywatnego i instytucji pozarządowych. Przekonaliśmy się, że Centrum GovTech to przede wszystkim ludzie, czyli dobrze działające instytucje, przedstawiciele administracji, biznesu oraz młode pokolenia — Liderzy Innowacji. Zobacz, jak świętowaliśmy!
Młode talenty w sektorze publicznym — program stażowy ,,Liderzy Innowacji IV”
Program ,,Liderzy Innowacji” rozpoczyna się od konkursu, który wyłania najbardziej obiecujących kandydatów. Laureaci otrzymują unikalną szansę do odbycia trzymiesięcznego płatnego stażu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w ramach Departamentu GovTech Polska.
W czwartej edycji programu, spośród ponad 1000 aplikacji, zostało wyłonionych 22 laureatów, którzy dołączyli do zespołu projektowego lub komunikacyjnego. Liderzy brali aktywny udział w kluczowych projektach o zasięgu krajowym i międzynarodowym, w obszarach — innowacji, cyfryzacji oraz nowych technologii.
Niektórzy z laureatów otrzymali szansę dołączenia do naszego zespołu na stałe, co świadczy o ogromnym zainteresowaniu i potencjale młodych talentów w dziedzinie innowacji sektora publicznego.
Przedstawiciele krajów Karpat spotkali się w Karpaczu
Europa Karpat to cykl międzynarodowych konferencji i forum dialogu obejmującego kraje, na których terytorium znajdują się Karpaty (Austria, Czechy, Mołdawia, Polska, Rumunia, Serbia, Słowacja, Ukraina i Węgry) oraz państwa z nimi sąsiadujące. We wrześniu 2023 r. w Karpaczu wydarzenie odbyło się już po raz 36. Tematyka była różnorodna – od geopolityki przez gospodarkę, wymiar aksjologiczny, po politykę prorodzinną. Gośćmi byli przedstawiciele władz, uczelni czy kluczowych sektorów gospodarki krajów Karpat.
Realne wyzwania, rzeczowe rozwiązania — HackYeah powered by GovTech 2023
W 2023 r. ponownie mieliśmy szansę współorganizować HackYeah, czyli największy stacjonarny hackathon w Europie! Nasze wyzwanie podczas IX edycji dotyczyło stworzenia wyszukiwarki edukacyjnej dla portalu edukacja.gov.pl. Uczestnicy mieli za zadanie w ciągu 24-godzinnego maratonu stworzyć innowacyjne narzędzie, które usprawni dostęp do informacji edukacyjnych dla obywateli. Wyłoniliśmy 3 zwycięskie ekipy, a łączna pula nagród wyniosła aż 120 tys. zł!
Dodatkowo uczestnicy mieli okazję wziąć udział w wyzwaniach HackSQL, będących integralną częścią HackYeah.
W ramach inicjatywy Programuj Miasta z GovTech by PFR zespoły konfrontowały się z potrzebami czterech polskich miast: Kutna, Świdnicy, Kołobrzegu oraz Stargardu.
Dzięki hackathonom takim jak ten łączenie pomysłów społeczeństwa z priorytetami sektora publicznego staje się rzeczywistością, a przygotowywane w trakcie projekty, obejmujące różne sfery życia codziennego, mają realny potencjał do zrewolucjonizowania świata.
Predator Games 2023 — rewolucja w szkolnym e-sporcie
6 marca 2023 r. rozpoczęła się I edycja Predator Games – największych Międzyszkolnych Rozgrywek Esportowych w Europie. Acer Polska, jako organizator, ogłosił pulę nagród przekraczającą 3,2 mln zł dla 1024 szkół.
To nie tylko turniej, lecz także ambitny projekt rozwijający kompetencje dzieci i młodzieży. Stawia bowiem na budowanie mostu komunikacyjnego między uczniami, rodzicami a instytucjami edukacyjnymi.
W ramach przedsięwzięcia miała również miejsce kampania edukacyjna, przybliżająca rodzicom świat gamingu i podnosząca świadomość społeczną na temat pozytywnych aspektów e-sportu.
Predator Games 2023 przyciągnął łącznie uwagę 16 384 uczniów z 1024 szkół, rywalizujących łącznie w 4 grach. Turniej rozpoczął się 31 marca, a wielki finał odbył się 27 maja w Warszawie.
Edukacja poprzez popularne gry w polskich szkołach jest możliwa! Za nami seria szkoleń z Minecraft Education dla nauczycieli
Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Microsoft wprowadziły ,,Szkołę Uczącą z Minecraft Education” — projekt rozwijający kompetencje dydaktyczne nauczycieli z całej Polski. Bazuje on na edukacyjnej wersji gry Minecraft, dostępnej dla uczniów od klasy 4 szkół podstawowych przez Zintegrowaną Platformę Edukacyjną. Inicjatywa ,,Buduj z Minecraft Education” umożliwia bezpłatny dostęp do lekcji przygotowanych przez nauczycieli z różnych krajów i zachęca do tworzenia własnych materiałów. Dzięki autorskim mapom od Microsoft Polska, dostosowanym do polskich nauczycieli, uczniowie uczą się w świecie Minecraft Education. Gra oferuje ponad 600 lekcji z różnych przedmiotów, a bezpłatna wersja jest dostępna do 6 maja 2024 r. Szkolenia, zarówno stacjonarne, jak i online, wspierają nauczycieli w korzystaniu z narzędzia. Zachęcamy do rozpoczęcia przygody z Minecraft Education, korzystając z dostępnych materiałów startowych i śledzenia nowych terminów szkoleń w 2024 r.
Od października do końca 2023 r. przeprowadziliśmy łącznie 19 bezpłatnych spotkań szkoleniowych w formule zarówno stacjonarnej w Warszawie, Toruniu, Krakowie, Gnieźnie i we Wrocławiu, jak i online w postaci webinarów. W spotkaniach zdalnych wzięło udział ponad 3,5 tys. nauczycieli. Ogromnie dziękujemy prowadzącym spotkania i wszystkim uczestnikom za dotychczasową wytrwałość i udział w spotkaniach z serii Szkoły Uczącej z Minecraft Education!