Naukowcy i studenci z Politechniki Lubelskiej tworzą pojazdy przyszłości. Obecnie zespół pracuje nad platformą badawczą, która będzie służyła do badań metod optymalizacji konstrukcji nowoczesnych pojazdów z wykorzystaniem technik symulacji komputerowych. Projekt został dofinansowany ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki w wysokości blisko 2 mln zł (1 998 700,00 zł).
,,Platforma badawcza metod optymalizacji cyklu życia nowoczesnych pojazdów’’
Środowisko akademickie Politechniki Lubelskiej rozpoczyna realizację projektu ,,Platforma badawcza metod optymalizacji cyklu życia nowoczesnych pojazdów’’. Projekt polega na opracowaniu rzeczywistej platformy do badań metod optymalizacji konstrukcji nowoczesnych pojazdów z wykorzystaniem technik symulacji komputerowych.
Zastosowanie symulacji komputerowych to jedna z najbardziej efektywnych metod optymalizacji. Tworzy się cyfrowego bliźniaka samochodu, który jest kopią prawdziwego pojazdu – ma kształt, wymiary i właściwości fizycznego produktu. Jeździ on po wirtualnych drogach, poddawany jest wirtualnym testom zderzeniowym. Badany jest od momentu wytworzenia, poprzez starzenie się, aż po utylizację. Użycie tej technologii pozwala zaoszczędzić czas, pieniądze i usprawnia procesy produkcyjne.
– Chodzi o to, aby nasze działania przyniosły jak największy efekt przy jak najmniejszych nakładach. Optymalizacja oparta na symulacji komputerowej pozwali na znaczne przyspieszenie prac projektowych oraz – co ważne – na obniżenie kosztów w stosunku do tworzenia modelu rzeczywistych pojazdów i prowadzenia testów – mówi dr hab. inż. Jacek Czarnigowski z Katedry Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych Politechniki Lubelskiej, kierownik projektu.
– Platforma badawcza stanowić będzie doświadczalny pojazd wyścigowy stworzony równolegle z opracowaniem jego ,,cyfrowego bliźniaka’’ dającego możliwości diagnostyki stanu maszyny, przewidywania jej zmienności w czasie lub optymalizacji jego pracy – dodaje prof. Czarnigowski.
Projekt jest skierowany przede wszystkim do naukowców i inżynierów z zakresu budowy i eksploatacji pojazdów, mechatroniki, systemów komputerowego wspomagania projektowania oraz transportu.
Będzie on realizowany do 30 czerwca 2025 roku i obejmie cztery etapy:
- Opracowanie konstrukcji platformy badawczej.
- Wykonanie konstrukcji platformy badawczej.
- Opracowanie cyfrowej platformy badawczej
- Opracowanie metodologii optymalizacji konstrukcji.
MEiN wspiera zdolnych młodych naukowców
Resort edukacji i nauki wspiera finansowo działania podejmowane przez młodych studentów i naukowców.
– Ministerstwo Edukacji i Nauki przeznacza gigantyczne środki na tego typu działania, które mają zwiększyć potencjał zarówno politechnik, jak i każdej innej uczelni. Jeżeli chodzi o projekt ,,Platforma badawcza metod optymalizacji cyklu życia nowoczesnych pojazdów’’, to ma on na celu dwie rzeczy: stworzenie zarówno platformy fizycznej, jak i platformy elektronicznej, na podstawie której będzie można weryfikować tego typu badania. Te środki mają trafić do najzdolniejszej młodzieży, która uczy się na Politechnice Lubelskiej – to koła naukowe i ta najzdolniejsza młodzież, która będzie prowadził badania i analizy, ale także ta, która będzie testowała te bolidy. To do nich te środki są skierowane – mówi Piotr Kowalczyk, naczelnik wydziału w Departamencie Programów Naukowych i Inwestycji MEiN.