Zakończyła się 5. edycja InnoLab – prestiżowego programu organizowanego przez Fudan University w Szanghaju oraz Asia-Europe Foundation (ASEF). Dwumiesięczna współpraca online oraz czterodniowe warsztaty, panele dyskusyjne i wizyty studyjne w Szanghaju zaowocowały powstaniem trzech tematycznych white papers. W jednym z nich – „AI in Education” – dr Monika Sońta z Katedry Zarządzania w Społeczeństwie Sieciowym pełniła rolę mentorki, facylitatorki warsztatów oraz redaktorki publikacji. Raport został przygotowany przez naukowców z Singapuru, Filipin, Chin, Francji, Łotwy, Niemiec, Węgier, Bangladeszu, Indii, Polski, Kazachstanu, Włoch i Tajlandii i jest już dostępny online.
O czym traktuje publikacja? Dokument omawia rosnącą rolę sztucznej inteligencji w szkolnictwie wyższym oraz jej potencjalny wpływ na systemy edukacyjne. Autorzy analizują, w jaki sposób AI może zrewolucjonizować proces nauczania, uczenia się oraz zarządzania uczelniami. Wskazują także na szanse i zagrożenia związane z jej wdrażaniem. Podkreślono dynamiczny rozwój narzędzi opartych na AI, takich jak personalizowane programy nauczania, inteligentne systemy oceniania i predykcyjna analityka. Zaznaczono również, że sztuczna inteligencja może zmienić sposób podejmowania decyzji w edukacji i redefiniować relacje między studentami a nauczycielami.
Wyzwania związane z wdrażaniem AI Pomimo licznych korzyści, implementacja AI w edukacji wymaga pokonania barier – zarówno technologicznych, jak i organizacyjnych. Konieczne jest szkolenie wykładowców, integracja AI z programami nauczania oraz zapewnienie równego dostępu do nowych rozwiązań. Skuteczne wdrożenie wymaga zaangażowania szerokiego grona interesariuszy – od środowisk akademickich, przez administrację, aż po przedstawicieli rządów i biznesu.
Perspektywa technologiczna i ludzka Uczelnie powinny inwestować nie tylko w infrastrukturę wspierającą personalizację nauczania i rozwój studentów, ale także zadbać o kwestie społeczne, takie jak ochrona danych, etyka czy wsparcie pedagogiczne. AI nie zastępuje nauczycieli – wspiera ich, umożliwiając bardziej efektywną i dostosowaną do potrzeb edukację.
Propozycje autorów Zespół, pod kierownictwem dr Moniki Sońty, przedstawia konkretne wytyczne dla uczelni planujących wdrożenie AI. Wśród rekomendacji znalazły się m.in.: tworzenie wysokiej jakości ekosystemów edukacyjnych, priorytetowe traktowanie etyki, zapewnienie równego dostępu, rozwój usług opartych na AI wspierających studentów i administrację uczelni, redesign systemów rankingowych uczelni z uwzględnieniem zdolności do integracji AI oraz promowanie mobilności międzynarodowej w kontekście edukacji cyfrowej.
Raport stanowi apel o wspólne działania uczelni, administracji publicznej i sektora prywatnego na rzecz etycznego i odpowiedzialnego wdrażania AI w edukacji. Tylko współpraca różnych środowisk pozwoli stworzyć system kształcenia odpowiadający na wyzwania przyszłości i przygotowujący kolejne pokolenia do funkcjonowania w świecie zdominowanym przez nowe technologie. Z treścią white paper można zapoznać się na stronie https://asef.org/news/asefinnolab-white-papers-launch-announcement/