Start-upy, mikro- i mali przedsiębiorcy uczestniczący w działaniu akceleracyjnym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju ze Stanem Nevada, właśnie zaprezentowały się przed jury z Polski i USA. Wystąpienia odbyły się podczas Demo Day w Warszawie. Już tylko krok dzieli polskich innowatorów od wyjazdu do Nevady i Kalifornii, który otworzy im szansę zaistnienia na rynku amerykańskim i globalnym.
Działanie akceleracyjne NCBR-NAP ma umożliwić rozpoczęcie długofalowej współpracy między firmami i instytucjami z Polski i Stanu Nevada w różnych obszarach innowacyjności, takich jak np. medycyna, edukacja, innowacyjne rolnictwo czy informatyczne usługi hotelarskie. Ma to się przyczynić do komercjalizacji oferowanych rozwiązań technologicznych oraz wspierania kooperacyjnych form działalności B+I, a także ekspansji międzynarodowej polskich firm.
Solidna dawka wiedzy
Przełom marca i kwietnia br. to kluczowy etap w działaniu NCBR-NAP. Wiąże się z wyborem firm, które wezmą udział w akceleracji w Nevadzie i Kalifornii. Od 31 marca do 2 kwietnia w Warszawie odbywał się Bootcamp Warsaw. To dla start-upów czas intensywnych warsztatów, pracy w grupach, konsultacji eksperckich i dyskusji. W ciągu trzech dni spotkań z ekspertami z Polski i USA firmy poznały również ofertę i specyfikę Nevady oraz aglomeracji San Francisco.
Ta dawka wiedzy posłużyła uczestnikom do przygotowania swoich wystąpień podczas Demo Day, który miał miejsce 3 kwietnia.
– Jak zawsze bardzo się cieszę, że istotną część firm w tej edycji NCBR-NAP reprezentują kobiety, a start-upy, mikro- i małe firmy wszystkich Państwa pochodzą dosłownie z całej Polski. Dziesięć podmiotów będzie miało szansę wziąć udział w procesie akceleracji w Las Vegas i Reno w Nevadzie oraz kalifornijskim San Francisco i jego okolicach. Ale o tym, kto to będzie, zadecydują Państwa dzisiejsze wystąpienia i prezentacje – mówiła podczas otwarcia Demo Day Agnieszka Ratajczak, dyrektor Działu Współpracy Międzynarodowej w NCBR. – W czasie Bootcamp Warsaw uczyli się Państwo, jak najlepiej promować i sprzedawać swój innowacyjny produkt lub usługę na rynku amerykańskim. Jak pozyskać zagranicznego inwestora, jak zarejestrować firmę w USA, jak sprostać wymaganiom tamtejszego klienta oraz wyzwaniu, jakim jest rozpoczęcie działalności gospodarczej w Nevadzie. Teraz nadszedł czas, aby sprawdzić swoje umiejętności w praktyce i spróbować szczęścia w Srebrnym Stanie, jak nazywana jest Nevada, oraz w Słonecznym Stanie, czyli w Kalifornii. Życzę powodzenia, gdyż otwiera się przed Państwem bardzo ciekawa perspektywa – dodała.
Czas na dobrą autoprezentację
Podczas Demo Day każdy podmiot miał kilka minut na prezentację w zwięzłej, ale przekonującej formule typu „elevator pitch”, po której następowała sesja pytań i odpowiedzi. Swoje wystąpienia wygłosili przedstawiciele firm: SP Tech Solutions Sp. z o.o., Easy OZE Sp. z o.o., Pikralida Sp. z o.o., ULAN SOFTWARE Sp. z o.o., EcoBean Sp. z o.o., Vercly Sp. z o.o., UHURA Bionics Sp. z o.o., Rhino Sp. z o.o., Sensorbite P.S.A., my3daudio Sp. z o.o., Trashstock Sp. z o.o., Discover AI Technologies Sp. z o.o., Owl Sentry Sp. z o.o. i Picme Sp. z o.o.
Wymienione firmy oferują różnorodne rozwiązania i produkty, jak np. zarządzanie transportem kolejowym, platforma do zarządzania zużyciem mediów oparta na Internecie Rzeczy, innowacyjne produkty z fusów po kawie, platforma internetowa wspierająca budowę gospodarki o obiegu zamkniętym poprzez stworzenie sieci powiązań pomiędzy wszystkimi uczestnikami rynku, umożliwiająca zarządzanie przepływem surowców wtórnych i odpadów w gospodarce, a także śledzenie cyklu życia produktu, inteligentne zarządzanie nawadnianiem w rolnictwie precyzyjnym, zautomatyzowane wykrywanie i powiadamianie o zagrożeniach w zakresie cyberbezpieczeństwa czy oparte na technologii IT wykrywanie gryzoni.
Teraz prezentacje uczestników zostaną poddane ocenie. Komisja Oceniająca przyzna każdemu podmiotowi punkty zgodnie z regulaminem działania akceleracyjnego. Dziesięć najwyżej ocenionych firm zostanie zaproszonych do udziału w procesie akceleracji prowadzonym na terenie Nevady i Kalifornii.
Sam proces akceleracji potrwa nieco ponad tydzień, a jego program ramowy będzie dostosowany do profilu wybranych uczestników. Akceleracja będzie uwzględniała wsparcie mentorów dobranych do etapu rozwoju poszczególnych start-upów i mikroprzedsiębiorstw, a także organizację spotkań z firmami i instytucjami wspierającymi rozwój biznesu.
Fenomen polsko-newadyjskiej współpracy
Za proces akceleracji odpowiada strona newadyjska, reprezentowana podczas Bootcamp Warsaw i Demo Day przez mentorów z firmy Granite Landings. Obecny był również dr hab. Paweł Pietrasieński, prof. SGH, pełniący funkcję pełnomocnika rektora Szkoły Głównej Handlowej ds. współpracy ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki.
– NCBR-Nevada Acceleration Program jest pierwszym tego typu działaniem realizowanym na podstawie Memorandum o Współpracy pomiędzy Polską a stanem Nevada. Jest to także jedyne działanie akceleracyjne pomiędzy Rzeczpospolitą Polską i USA, które jest adresowane do firm z całej Polski – mówił prof. Paweł Pietrasieński. – Szczególna wartość NCBR-NAP to starannie wyselekcjonowane wsparcie mentorskie dla polskich firm, które ma pomóc w skutecznym wejściu na rynek amerykański oraz – na co liczymy wraz z NCBR – również globalny. Nevada jest często zwana bramą do Kalifornii, jednej z największych gospodarek współczesnego świata. Gdyby poszczególne stany USA statystycznie potraktować jako oddzielne kraje, to Kalifornia byłaby piątą pod względem wielkości PKB gospodarką na świecie. Cieszę się więc, że w tegorocznej edycji NCBR znów nieco uchyliło te wrota, dzięki czemu sam koniec akceleracji odbędzie się właśnie tam. Po owocnej wizycie polskich firm na styczniowych targach CES2025 w Las Vegas, jestem pewien, że kolejne pozytywne wrażenie na amerykańskich odbiorcach wywrą teraz laureaci NCBR-NAP – dodał.
Uczestnicy Demo Day dowiedzieli się, że koncepcja tego wielofazowego działania akceleracyjnego oparta jest na opracowanym w SGH przez prof. Pietrasieńskiego tzw. modelu „4C”. – Na model ten składają się: konkurencyjny charakter prowadzonego naboru (Competitive admission), grupowanie uczestników w tzw. kohorty (Cohorts of scaleups), cykliczny charakter projektu (Cyclical program) oraz czwarte „C”, czyli „Customer development” – ten dobrze znany w Zatoce San Francisco termin oznacza rozwijanie lub wręcz kreowanie rynku dla oferowanych przez firmy produktów czy rozwiązań – wyjaśnił prof. Pietrasieński.
Fenomen współpracy Nevady z Polską to przykład sukcesu nie tylko w wymiarze regionalnym. W latach 2022-2025, licząc tylko zorganizowane grupy, Nevadę odwiedziło ponad 250 polskich firm. Wspólne projekty badawcze prowadzone są m.in. pomiędzy SGH i Uniwersytetem Nevady w Reno, w tym znanym już w Polsce Ozmen Center for Entrepreneurship. Dzięki aktywnemu wsparciu, m.in. ze strony NCBR, możliwe jest proponowanie w Polsce rozwiązań wspierających innowacyjność naszych firm oraz ich internacjonalizację, opartych na zidentyfikowanych przez ekspertów z SGH oraz amerykańskich mentorów najlepszych praktykach w obszarach promocji eksportu oraz wspierania B+R na świecie.
Poprzednie trzy edycje działania akceleracyjnego NCBR-NAP zostały przeprowadzone przez Centrum w latach 2020-2022 oraz 2023 i 2024. Celem działania jest łączenie innowacyjnych ekosystemów Polski i Stanu Nevada poprzez akcelerację wyłonionych w konkurencyjnej procedurze, zarejestrowanych w Polsce, młodych firm technologicznych na rynku amerykańskim, przy skorzystaniu z doświadczenia mentorów ze Stanu Nevada i związanych z nimi instytucji. W roku 2025 realizowana jest czwarta edycja działania, a nabór do następnej jest planowany już w IV kwartale br.