Nowa strategia Narodowego Centrum Badań i Rozwoju

Grafika zawiera logotyp Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, niebieski napis na białym tle

Dział Zarządzania Strategicznego, w ścisłej współpracy z dyrekcją naszej instytucji przygotował nową strategię NCBR, stanowiącą odpowiedź na wyzwania stojące przed Centrum i jego otoczeniem, które przekładają się na konieczność sprawnego dostosowania działalności Centrum do nowych warunków. Dzięki zaangażowaniu wszystkich pracowników NCBR do 2030 roku stanie się kluczowym ogniwem ekosystemu innowacji i rozwoju.

Na nową strategię patrzymy w szerokim kontekście wyzwań rozwojowych Polski, wysokiej dynamiki rozwoju technologii przyszłości i działań naprawczych w samej instytucji. Na bazie analizy otoczenia oraz analizy SWOT organizacji zdiagnozowaliśmy kierunki i potencjalne scenariusze zmian, uwzględniając jej słabe i mocne strony. Pozwoliło nam to zidentyfikować kluczowe problemy naszej agencji i wyznaczyć cele na najbliższe pięć lat. Przede wszystkim planujemy skupić się na szerokiej ofercie wsparcia, odpowiadającej na potrzeby interesariuszy i zmiany w otoczeniu. Aby to osiągnąć, musimy zwiększyć naszą skuteczność operacyjną oraz stopień cyfryzacji instytucji. W szerszej perspektywie, poprzez intensyfikację działań w ekosystemie innowacji, zbudujemy liczący się ośrodek wiedzy i kompetencji.

prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski

 

W ramach dalszych działań nastąpi skaskadowanie strategicznych kierunków zmian na cele całej organizacji. Opracowane cele zarówno krótko – jak i długoterminowe będą spełniały kryteria SMART.

Zakładane kierunki działania NCBR to przede wszystkim:

  • wzmocnienie roli Centrum we wspieraniu realizacji kluczowych dla państwa strategicznych projektów i rozwoju nowoczesnych technologii oraz inicjowanie działań prowadzących do wzrostu innowacyjności;
  • skoncentrowanie na perspektywicznych obszarach i dostosowanie oferty programowej do wyzwań społeczno-ekonomicznych oraz wypracowanie specjalizacji działania, położenie nacisku na komercjalizację wyników finansowanych prac B+I;
  • zbudowanie mocnej pozycji NCBR w ekosystemie innowacji jako centrum kompetencji oraz ścieżek współpracy z innymi organizacjami w celu efektywnego wsparcia beneficjentów i komercjalizacji;
  • wzmacnianie współpracy środowiska naukowego z biznesem;
  • wzrost dojrzałości organizacyjnej;
  • wykorzystanie synergii działań w organizacji w celu efektywnego wsparcia beneficjentów.

Zakładamy, że przeprowadzone zmiany będą miały charakter ewolucyjny, a do budowy nowego NCBR każdy z nas będzie dokładał swoje cegiełki.

Jaki będzie NCBR za 5 lat? Strategia zakłada ambitne, a zarazem możliwe do osiągnięcia cele. Zgodnie z nimi, do 2030 roku Narodowe Centrum Badań i Rozwoju stanie się najlepszą agencją finansującą prace badawczo-rozwojowe w Polsce, wyławiającą najlepsze pomysły i wspierającą strategiczne rozwiązania przyszłości. Nasza instytucja będzie efektywna w kontekście transferu wiedzy oraz środków do polskiej gospodarki i nauki,  a także aktywna w środowisku międzynarodowym. Jednocześnie, jako nowoczesna agencja rządowa, NCBR będzie zaufanym partnerem dla środowisk naukowych i biznesowych.

A jacy będziemy my? Już teraz jesteśmy ekspertami od rozwiązań jutra oraz B+R+I, co stanowi wielki potencjał do sięgania dalej. Dzięki stałemu podnoszeniu kompetencji oraz zwiększonej aktywności ekspertów w ekosystemie innowacji, NCBR stanie się centrum wiedzy o innowacjach. W trosce o nasz komfort, w ciągu najbliższych pięciu lat, Centrum planuje umocnić swoją pozycję jako odpowiedzialny i stabilny pracodawca.

Przyszłość dzieje się u nas!

Nowa strategia NCBR

Źródło: Nowa strategia Narodowego Centrum Badań i Rozwoju – Narodowe Centrum Badań i Rozwoju – Portal Gov.pl