Wizyta ta odbyła się w kontekście szeroko zakrojonych działań, zmierzających do promowania współpracy naukowej i wymiany wiedzy między Polską a krajami Partnerstwa Wschodniego.
Program wizyty był przygotowany z myślą o zaprezentowaniu kluczowych elementów polskiego systemu szkolnictwa wyższego oraz roli, jaką OPI odgrywa w cyfrowej transformacji tego sektora. Młodzi naukowcy mieli okazję dogłębnie zapoznać się z systemami IT opracowanymi przez naszą instytucję, które wspierają rozwój edukacji wyższej i nauki w Polsce. Zakres i skalę naszej działalności przedstawił Marek Michajłowicz, zastępca dyrektora ds. rozwoju oprogramowania.
System POL-on i portal Ludzie Nauki
Podczas spotkania szczególne zainteresowanie wzbudziła prezentacja systemu POL-on, którą przygotowała Marta Niemczyk, zastępczyni kierownika Działu Rozwoju Oprogramowania. POL-on to jedna z największych baz danych w Europie, zawierająca informacje o polskich uczelniach, naukowcach, badaniach, a także wynikach ewaluacji jakości kształcenia i działalności badawczej. Goście byli pod wrażeniem zakresu oraz dokładności gromadzonych danych, a także nowoczesnych narzędzi analitycznych, które umożliwiają skuteczne zarządzanie informacjami dotyczącymi szkolnictwa wyższego.
Portal Ludzie Naukizaprezentował Krzysztof Cieślikowski, kierownik portfela projektów. To narzędzie, które służy do zbierania danych o polskich naukowcach. Portal pozwala na monitorowanie kariery naukowej, osiągnięć oraz publikacji badaczy, stanowiąc nieocenione źródło wiedzy i wspomagając współpracę naukową na poziomie krajowym i międzynarodowym.
Rola OPI w transformacji cyfrowej sektora szkolnictwa wyższego
Kluczowym punktem dyskusji była rola OPI jako lidera w procesie transformacji cyfrowej sektora szkolnictwa wyższego w Polsce. Podkreślono znaczenie projektów rozwijanych przez naszą instytucję, które nie tylko wspomagają funkcjonowanie polskich uczelni, ale również przyczyniają się do wzrostu innowacyjności i konkurencyjności na arenie międzynarodowej.
Uczestnicy zadawali wiele pytań, szczególnie dotyczących procesu tworzenia i zarządzania złożonymi systemami informatycznymi, jak również mechanizmów wdrażania zmian w zakresie cyfryzacji. W kontekście ich własnych doświadczeń, młodzi badacze wyrażali zainteresowanie możliwością adaptacji niektórych z omawianych rozwiązań w swoich krajach.
Współpraca i znaczenie programu Natolin Fellowship Programme
Wizyta była doskonałą okazją do podkreślenia znaczenia Natolin Fellowship Programme, który nie tylko wspiera rozwój zawodowy i naukowy młodych badaczy, ale także stanowi platformę do wymiany wiedzy i doświadczeń między krajami Partnerstwa Wschodniego a instytucjami europejskimi, takimi jak OPI. Program ten realizuje Kolegium Europejskie w Natolinie przy wsparciu Unii Europejskiej oraz Ministerstwa Spraw Zagranicznych Litwy w ramach projektu EU4YOUTH – Phase III.