Minister Dariusz Wieczorek spotkał się z rektorami uczelni niepublicznych, aby rozmawiać na temat wyzwań i perspektyw rozwoju nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce. Dyskusje skupiły się na dostosowywaniu oferty akademickiej do zmieniających się potrzeb społeczeństwa, a także na roli obu stron w rozwoju i wzmacnianiu innowacyjności.
Wzmacnianie relacji między ministerstwem a uczelniami prywatnymi
W dobie dynamicznych przemian społecznych i gospodarczych dialog między resortem nauki a środowiskiem akademickim staje się niezbędny. Podczas spotkania z rektorami uczelni niepublicznych minister Wieczorek podkreślił, że współpraca oparta na otwartości i wspólnych celach może znacząco podnieść jakość kształcenia, a także zwiększyć możliwości rozwojowe ośrodków akademickich. Szef MNiSW zaznaczył, że wspieranie takiego rozwoju to inwestycja w przyszłość kraju, a utrzymanie dobrych relacji pozwala lepiej reagować na aktualne potrzeby edukacyjne.
– To spotkanie jest częścią działań, o których mówimy od kilku miesięcy. Chcemy przywrócić dialog ze środowiskiem akademickim. W tym samym miejscu, w Centrum Nauki Kopernik, rozmawialiśmy we wrześniu również z rektorami uczelni publicznych. Zależy nam na tym, aby w polskim systemie szkolnictwa wyższego funkcjonowały zarówno uczelni publiczne jak i niepubliczne. Wspólnie będziemy dbać o jakość kształcenia. Jako wspólnota akademicka musimy sami zacząć eliminować nieprawidłowości. Dobre postrzeganie całego środowiska akademickiego jest kluczowe dla finansowania nauki oraz dla współpracy i wykorzystywania potencjału naukowego i dydaktycznego w Polsce. Chciałbym zmienić aktualne postrzeganie polskiej nauki w przestrzeni publicznej. Planujemy wprowadzenie rozwiązań ustawowych, które będą przedmiotem wspólnej dyskusji. Zachęcam do współpracy z uczelniami publicznymi oraz z całym systemem polskiej nauki – mówił minister Wieczorek.
– Poprawa jakości kształcenia jest dla nas priorytetem. Projekt nowelizacji ustawy o szkolnictwie wyższym jest już przygotowany, a obecnie dokonujemy pewnych korekt – dodał.
Wyzwania ustawowe i potrzeba elastyczności
Głównym tematem spotkania była nowelizacja ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Podniesiono kwestię uproszczenia procedur oraz nadania większej elastyczności organizacyjnej, co mogłoby usprawnić funkcjonowanie i konkurencyjność polskich uczelni niepublicznych. W kontekście rosnącej roli nauki w rozwoju gospodarczym kraju uczestnicy dyskutowali również nad sposobami ułatwienia transferu technologii oraz wyników badań do sektora prywatnego, co może wzmocnić innowacyjność całego sektora szkolnictwa wyższego.
Konsolidacja i współpraca między uczelniami niepublicznymi
Kolejnym istotnym tematem była konsolidacja oraz zacieśnianie współpracy pomiędzy uczelniami niepublicznymi. Ministerstwo zaproponowało ułatwienia w zakresie tworzenia konsorcjów akademickich, dzięki którym uczelnie mogłyby dzielić się zasobami infrastrukturalnymi oraz organizować wspólne projekty badawcze. Konsolidacja oraz budowanie sieci partnerskich stwarzałyby lepsze warunki dla prowadzenia badań, podnosiłyby jakość kształcenia, a także umożliwiałyby tworzenie interdyscyplinarnych kierunków studiów, które odpowiadają na potrzeby współczesnego rynku pracy. – Synergia i współpraca mogą pomóc nam wzmocnić pozycję polskich uczelni na arenie międzynarodowej oraz dostarczyć studentom nowoczesne narzędzia i możliwości – zaznaczył minister Wieczorek.
Międzynarodowa współpraca i komercjalizacja badań
Szef resortu nauki wskazał również na konieczność wzmocnienia pozycji polskich uczelni na arenie międzynarodowej poprzez współpracę z instytucjami badawczymi z Europy i świata. Zwrócił uwagę na potrzebę wsparcia dla uczelni w zakresie komercjalizacji wyników badań oraz szerszego dostępu do międzynarodowych programów grantowych. Dzięki intensyfikacji współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w Brukseli uczelnie niepubliczne będą mogły skuteczniej konkurować o unijne fundusze, co z kolei przyczyni się do podniesienia jakości ich badań i działań wdrożeniowych. – Musimy wrócić do Europy. W NCBR w Brukseli chcemy zbudować mocne przedstawicielstwo – mówił minister.
Wsparcie psychologiczne i zdrowie studentów priorytetem
Podczas spotkania podjęto również ważny temat wsparcia psychologicznego dla studentów, szczególnie istotny w dobie rosnących problemów związanych ze zdrowiem psychicznym młodych ludzi. Podkreślono konieczność rozwoju programów wsparcia i ułatwienia dostępu do pomocy specjalistycznej, aby stworzyć na uczelniach przestrzeń, w której można się rozwijać zarówno na płaszczyźnie naukowej, jak i osobistej. To kluczowy element budowania uczelni jako przyjaznych miejsc, które troszczą się o swoich studentów.
– Polskie uczelnie mają do odegrania ważną rolę w budowaniu społeczeństwa opartego na wiedzy. Naszym wspólnym zadaniem jest stworzenie warunków, które pozwolą młodym ludziom rozwijać pełnię ich potencjału – powiedział minister Wieczorek.
Dialog jako klucz do efektywnej współpracy
Spotkanie ministra z rektorami uczelni niepublicznych jest kolejnym krokiem na drodze do wspólnego kształtowania przyszłości szkolnictwa wyższego w Polsce. Dialog, który zainicjowano już wcześniej w rozmowach z przedstawicielami uczelni publicznych, pokazuje, że resort nauki dąży do kompleksowej współpracy z całym środowiskiem akademickim. Spotkania tego typu pozwalają na wymianę poglądów, dzielenie się doświadczeniami i wspólne planowanie działań, które będą odpowiadać na najważniejsze wyzwania stojące przed polskim szkolnictwem wyższym w nadchodzących latach.
Dzięki regularnym rozmowom z różnymi grupami akademickimi ministerstwo ma szansę wypracować nowoczesne rozwiązania, które będą korzystne zarówno dla uczelni, jak i studentów oraz całego społeczeństwa.