Polskie startupy po inkubacji: od pomysłu do sukcesu rynkowego

Grafika zawiera logotyp Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR), szary napis na białym tle

Startupy odgrywają kluczową rolę dla polskiej innowacyjności, przekształcając ambitne koncepcje w realne, nowe produkty. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) od lat wspiera takie przedsięwzięcia, zwłaszcza poprzez działanie „Platformy startowe dla nowych pomysłów” oraz „Rozwój startupów w Polsce Wschodniej”. Inicjatywy te finansowane były ze środków Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014–2020 (POPW), a obecnie z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027 (FEPW). Platformy startowe dla nowych pomysłów rozpoczęły działalność w 2017 r. i do końca 2023 r. zgromadziły ponad 11 tys. zgłoszeń innowacyjnych pomysłów biznesowych. Z tej liczby wyselekcjonowano ponad 1700 najbardziej obiecujących rozwiązań, dając tym samym początek nowym przedsiębiorstwom.

– Bazując na naszym doświadczeniu rozpoczynamy nową edycję programu „Platformy startowe dla nowych pomysłów”. Formuła programu została wzbogacona o nowe elementy, takie jak np. możliwość uzyskania mikrograntu przez startup już na etapie inkubacji. Program nadal oferuje kluczowe warunki dla rozwoju spółek, takie jak wiedza o rynku i kliencie, przestrzeń do eksperymentowania z produktem oraz darmowa weryfikacja kluczowych hipotez biznesowych. Każdy element programu dostosowany jest do specyfiki rozwoju startupów, oferuje wsparcie adekwatne do etapu ich rozwoju. Pierwsze startupy będą miały okazję przekonać się o tym już w marcu 2024 r., gdy nowe Platformy startowe zaproszą je do programów inkubacji na terenie Polski Wschodniej – mówi Marcin Seniuk, dyrektor Departamentu Rozwoju Startupów w PARP.

Niemniej już teraz warto czerpać inspirację z doświadczeń i praktyk startupów, które uczestniczyły w poprzednich edycjach programów inkubacyjnych. Każda z tych firm ma fascynującą historię i może stanowić inspirację do poszukiwania nowych biznesowych wyzwań. Poniżej przedstawiamy trzy firmy, które dzięki wsparciu na etapie inkubacji pracują nad przekształceniem swoich innowacyjnych idei w sukcesy rynkowe:

4MAT sp. z o.o. – startup planuje zrewolucjonizować branżę logistyczną dzięki platformie 4SHELF, umożliwiającej szybki i bezpieczny wynajem przestrzeni magazynowej między przedsiębiorcami. Firma założona przez Konrada Zawistowskiego, Katarzynę Kimborowicz, Urszulę Rydzewską i Karolinę Winkiewicz rozwiązuje problem niewykorzystanej przestrzeni magazynowej, oferując elastyczne rozwiązanie na zasadach najmu krótkoterminowego.

AIMEDICUM sp. z o.o. – firma założona przez Pawła Packa i Macieja Rysza wprowadza innowacje w medycynie dzięki AIMPLANT – oprogramowaniu do automatycznego projektowania jednorazowych wyrobów medycznych. Skupiając się na chirurgii szczękowo-twarzowej firma wykorzystuje bazę anatomiczną AI do tworzenia spersonalizowanych implantów, co znacząco usprawnia pracę chirurgów.

Printed Stories sp. z o.o. ­– to startup stworzony przez Katarzynę Ejdys-Kalwasińską i Magdalenę Troszyńską. Printed Stories to innowacyjny zestaw naklejek sensorycznych, które mają na celu wspomaganie trzeciego stadium rozwoju dzieci, w tym pionizacji, integracji sensorycznej, rozwoju poznawczego i neurologopedycznego. Produkt pomaga przeobrazić pokój dziecka w bajkowy świat, gdzie ściany zachęcającą do nauki wstawania i odkrywania dotykiem nowych zjawisk.

Powyższe przykłady obrazują, jak polskie startupy – dzięki zaangażowaniu, innowacyjności i pomocy na etapie inkubacji – przechodzą od ambitnych koncepcji do faktycznej obecności na rynku. Również ich sukcesy sprawiają, że Polska staje się rozpoznawalnym graczem na światowej mapie innowacji, a opisane trzy przypadki to jedynie wierzchołek góry lodowej potencjału drzemiącego w polskich przedsiębiorcach.

Cały Katalog Startupów 2022/2023 dostępny jest na stronie PARP.

Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej

Z „Raportu z badania Global Entrepreneurship Monitor Polska 2023”, opracowanego przez PARP wynika, że trzecim bardzo istotnym źródłem finansowania start-upów są dotacje rządowe lub dotacje. Taką odpowiedź wskazało 40% zdeklarowanych startupów i 36% pozostałych firm. Ten typ finansowania częściej był wymieniany właśnie przez startupy – prawdopodobnie są takie podmioty, które bez takiego wsparcia nie mogłyby zaistnieć na rynku. Wyższy odsetek wskazań startupów korzystających z akceleratorów czy platform startowych jest oczywisty, gdyż właśnie do tego typu podmiotów skierowane jest to wsparcie.

Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej (FEPW) to program finansowania, który ma na celu wspieranie rozwoju i wzrostu gospodarczego wschodnich regionów Polski. Dzięki temu regiony te mają możliwość zwiększenia swojej konkurencyjności, poprawienia jakości życia mieszkańców oraz przyciągnięcia inwestycji zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Z programu skorzysta pięć województw: lubelskie, podlaskie, podkarpackie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie oraz część województwa mazowieckiego (bez Warszawy i dziewięciu otaczających ją powiatów).

Więcej informacji o programie FEPW znajduje się na stronie internetowej.

Źródło: Polskie startupy po inkubacji: od pomysłu do sukcesu rynkowego – PARP – Centrum Rozwoju MŚP